TOKOH-TOKOH
BAHASA KEBANGSAAN
Datuk Dr.Asmah
Omar
Felo
Penyelidik Kanan, Akademi Pengajian Melayu serta Fakulti Bahasa dan Linguistik
Universiti Malaya (UM), Prof. Emeritus Datuk Dr. Asmah Omar menerima Anugerah
Tokoh Ilmuwan Bahasa Kebangsaan yang julung kalinya diperkenalkan sempena Bulan
Bahasa Kebangsaan 2010.
Asmah,
70, wanita Melayu pertama yang menerima doktor falsafah dalam bidang linguistik
am daripada University of London pada tahun 1969, diberikan pengiktirafan
tersebut atas kesungguhan beliau memartabatkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa
ilmu, kemajuan dan pengucapan budaya tinggi.
Ratusan
penerbitannya termasuk ensiklopedia, buku, artikel, karya terjemahan, kertas
kerja, serta temu ramah di radio dan televisyen sebahagian besarnya telah
dihasilkan dalam bahasa Melayu sementara selebihnya dalam bahasa Inggeris.
Beliau
yang turut menguasai bahasa Perancis juga pernah dipertanggungjawabkan sebagai
pegawai khas untuk melaksanakan agenda penukaran bahasa pengantar pengajian di
UM daripada bahasa Inggeris kepada bahasa Melayu.
Asmah
berpendapat, bahasa Melayu seharusnya diangkat menjadi bahasa ilmu melalui
penulisan dan penyampaian, bukan sahaja dalam kesusasteraan tetapi juga
merangkumi bidang sains dan teknologi.
Menurutnya,
penggunaan bahasa Melayu perlu diperluas secara rasmi di media selain para
pemimpin harus menunjukkan contoh tauladan dengan menuturkannya secara baik di
semua peringkat.
Pada
masa sama, beliau menolak tanggapan bahawa penggunaan bahasa asing sebagai
sumber mendapatkan rujukan sebagai sesuatu yang 'menderhakakan' bahasa
kebangsaan.
"Kalau
tidak merujuk pada bahasa lain, sebenarnya kita memundurkan bangsa dan oleh
sebab itu, kita harus menguasai pelbagai bahasa.
"Yang
penting, harus buktikan bahawa kita setaraf dengan pakar antarabangsa lain
melalui komunikasi dan kerjasama dengan pelbagai negara kerana martabat bangsa
itu terletak pada bahasa," katanya.
Beliau
berkata demikian ketika ditemui selepas majlis pelancaran Bulan Bahasa
Kebangsaan 2010 bertemakan 1Bahasa, 1Bangsa dan 1Negara oleh Timbalan Perdana
Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di sini hari ini.
Asmah
yang merupakan penerima sulung anugerah tersebut membawa pulang wang tunai
sebanyak RM50,000, watikah penghormatan negara serta buku terbitan Dewan Bahasa
dan Pustaka (DBP).
Pada
majlis tersebut, Muhyiddin turut melancarkan Pusat Rujukan Persuratan Melayu
(PRPM) iaitu enjin carian yang membolehkan pengguna mengakses maklumat
merentasi semua pangkalan data serta laman Bahasa dan Persuratan Melayu yang
ditentukan oleh DBP.
PPRM
merangkumi semua maklumat dalam pangkalan data DBP yang dikategorikan mengikut
domain seperti kamus dan istilah, artikel, karyawan, puisi, karya,
ensiklopedia, buku dan khidmat nasihat.
Dalam
pada itu, Asmah yang juga pengarah pertama Institut Peradaban Melayu Universiti
Pendidikan Sultan Idris (UPSI), akan menerbitkan sebuah ensiklopedia berbahasa
Inggeris bertajuk ''Encyclopaedia of Malay Language and Linguistics'' tidak
lama lagi.
Beliau
kini sedang menyiapkan tiga jilid buku rujukan latihan pengajaran bahasa Iban
kepada bakal guru yang akan bermula di UPSI pada 2012.
Sementara
itu, Hadiah Khas Bulan Kebangsaan yang turut julung kalinya diperkenalkan telah
dianugerahkan kepada seorang sarjana pengajian Melayu yang pernah berkhidmat di
Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM),
Prof. Dr. Ding Choo Ming.
Anugerah
yang diberikan khusus kepada bukan Melayu itu sebagai mengiktiraf sumbangannya
ke arah pemuliharaan khazanah dan warisan ilmu pengetahuan Melayu.
Beliau merupakan orang pertama yang membangunkan
portal malaycivilization.com iaitu
pangkalan data digital pengajian Melayu.
Choo
Ming yang menggabungkan kepakarannya dalam bidang sains maklumat turut
membangunkan Pangkalan Data Digital Buku Tulisan Jawi yang mengandungi lebih
300 naskhah novel dan pelbagai buku jawi serta Data Digital '1 Juta Pantun
Melayu'.
Beliau
menerima wang tunai bernilai RM5,000 beserta sijil penghargaan dan buku
terbitan DBP.
Tun Sri Lanang
Nama sebenarnya ialah Tun Muhammad
bin Tun Ahmad. Beliau ialah Bendahara Johor semasa pemerintahan Sultan Abdul
Jalil (1570 – 1579). Pada tahun 1613, beliau dibawa ke Acheh apabila Johor
dikalahkan oleh Acheh. Di sana beliau mengajar bahasa Melayu kepada Syeikh
Nuruddin al-Raniri dan menyambung penulisan bukunya, Sejarah Melayu.
Buku tersebut membolehkan kita mengetahui sejarah dan budaya bangsa kita pada
hari ini
Tun Sri Lanang adalah nama
timang-timangan yang diberikan kepada Tun Muhammad, anak Tun Ahmad Paduka Raja
yang merupakan seorang Bendahara Kerajaan Johor pada kurun ke-17 Masihi. Beliau
telah dilahirkan di Bukit Seluyut, Batu Sawar, Johor pada tahun 1565. Beliau
adalah Bendahara Johor pada ketika itu dan setelah Johor kalah dalam
peperangan dengan Aceh yang pada ketika itu diperintah oleh Sultan Iskandar
Muda Aceh. Beliau kemudiannya telah dibawa ke Aceh pada tahun 1613 dan telah
menetap di negeri Samalanga. Pada ketika itu, ramai bangsawan dan rakyat Johor
yang mengikut beliau ke Aceh dan dikatakan seramai ribuan orang yang mengikut
beliau ke sana. Sultan Iskandar Muda telah melantik beliau sebagai penasihat
utama Baginda dan diberi delaran ‘Orang Kaya Datuk Bendahara Seri Paduka Tun
Seberang’. Beliau telah mendirikan pusat penyebaran agama Islam dan pendidikan
terutamanya di negeri-negeri pesisir timur Aceh. Beliau kemudiannya telah di
angkat menjadi raja di negeri Samalanga pada tahun 1615. Beliau telah mangkat
pada tahun 1659 di Lancok dan telah dimakamkan di sana. Pada waktu itu, beliau
telah berjaya menjadikan negeri Samalanga sebagai sebuah pusat penyebaran agama
Islam di timur Aceh dan sehingga kini pun kawasan tersebut masih lagi menjadi
tumpuan bagi sesiapa sahaja yang ingin mendalami ilmu agama.
Tun Sri Lanang sangat dikenali oleh
kerana karyanya iaitu Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu)yang
merangkumi pelbagai sejarah masyarakat Melayu, Jawa, Brunei, Patani dan Campa.
Kebenaran tentang beliau sebagai penulis asal atau sekadar penyunting kitab tersebut
tidak dapat dipastikan dengan tepat. Namun menurut Syeikh Nuruddin al-Raniri
dalam susunan Suzana Othman, 2008telah memperakukan Tun Sri Lanang
sebagai pengarang dan penyusun Sulalatus Salatin kerana beliau
kenal rapat dengan Tun Sri Lanang. Kitab tersebut telah dapat disiapkan
penulisan dan penyuntingannya oleh Tun Sri Lanang dalam masa dua tahun iaitu
pada tahun 1614 selepas tarikh penulisannya yang dimulai pada tahun 1612
Masihi. Sulalatus Salatin adalah diperakui sebagai satu sumber
terkaya dan lengkap yang menceritakan tentang sejarah bangsa-bangsa di
Nusantara.
Tun Sri Lanang mula mengarang
karya Sulalatus Salatin bermula pada tahun 1612 dan lebih
terkenal sebagai pengarang dan penyusun Sejarah Melayu di samping jawatannya
sebagai Bendahara Kerajaan Johor. Beliau disifatkan sebagai seorang yang
kreatif, berpengetahuan luas dalam aspek penggunaan gaya bahasa dan penulisan,
peraturan dan adat istiadat Melayu. Karya terunggul beliau ini berkait rapat
dengan Sejarah Kesultanan Melayu Melaka dan karya tersebut seringkali dijadikan
rujukan sejarah bagi mengkaji peradaban Tamadun Islam Beraja. Karya Sulalatus
Salatin yang merangkumi pelbagai aspek penceritaan menjadikan ianya
sebagai sumber rujukan utama tentang kebudayaan dan ketamadunan masyarakat
Melayu awal.
Karya
ini juga dianggap sebagai karya yang begitu indah dan menarik dari segi gaya
bahasa dan persuratannya. Kandungannya yang meliputi unsur kelucuan,
kebijaksanaan, sindiran, perlambangan, peribahasa, bidalan, pantun seloka, dan
gurindam yang dikarang dalam pelbagai bahasa seperti bahasa Melayu, Arab, Jawa
dan lain-lain dengan begitu teliti dan kemas. Namun, ia juga tidak terlepas
daripada ‘Polemik Sejarah’ kerana naskhah tersebut didakwa bukan naskhah asal
karangan Tun Sri Lanang tetapi kandungannya adalah daripada Hikayat
Melayu yang diberikan oleh Tun Bambang Sri Narawangsa, anak Sri Askar
Raja, Patani. Hikayat itu dikatakan telah dikarang dan disusun semula oleh Tun
Sri Lanang atas titah Raja Abdullah, iaitu adinda Sultan Alauddin Riayat Shah
III yang akhirnya menjadi Sulalatus Salatin. Sejarah penting
berkaitan arahan dan galakan oleh Raja Abdullah kepada Tun Sri Lanang untuk
menulis dan mengarang tentang Sejarah Melayu ada tercatat dalam kitab tersebut
sebagai mukadimahnya. Dengan titah Raja Abdullah tersebut, dapat disimpulkan
bahawa penulisan kitab Sulalatus Salatin telah dimulakan pada
12 Rabiul Awal 1021 Hijrah bersamaan Mei 1612 ketika itu Sultan Alauddin Riayat
Shah III bersemayam di Pasir Raja.
Karya Sulalatus
Salatin ini juga cuba dinafikan oleh sesetengah pihak tentang penulis
sebenarnya termasuk seorang penulis barat iaitu R. O. Winstedt. Namun, pendapat
beliau di bantah oleh ramai sarjana tempatan dan luar Negara. Menurut Teuku
Iskandar dalam bukunya Kesusasteraan Melayu Klasik Sepanjang Abad berkata
bahawa Tun Sri Lanang bukan penulis asal Sulalatus Salatin.
Walaupun begitu, menurut beliau berdasarkan penyelidikan-penyelidikan yang
dibuat menunjukkan bahawa penyalin naskhah Melayu itu bukanlah penyalin dalam
erti kata yang sebenarnya seperti mana yang berlaku di Bali. Penyalin juga
boleh dianggap pengarang kerana banyak memperbaiki kesalahan dan menambah
sebarang kekurangan dalam karya, mengurangkan apa yang dirasakan lebih, serta
mengubah struktur dan gaya bahasa karya asal bersesuaian dengan keadaan pada
zaman itu. Jika dilihat semula pada mukadimah yang ditulis oleh Tun
Sri Lanang dalam kitab Sulalatus Salatin, Teuku Iskandar
berpendapat bahawa Tun Sri Lanang bukan sekadar penyalin bahkan merupakan
penulis asal karya tersebut.
Syeikh
Nuruddin al-Raniri juga turut menjadikan Sejarah Melayu sebagai rujukan utama
dalam penulisan karyanya iaitu Bustanatus Salatin (Taman Raja-raja) yang
ditulis pada tahun 1637-1641. Beliau merupakan seorang ulama, penulis terkenal
di Nusantara dan juga sahabat akrab Tun Sri Lanang, turut memetik banyak
perkara daripada Sejarah Melayu, Bab II fasal 12 yang berbunyi
seperti berikut:
“Kata
Bendahara Paduka Raja Tun Sri Lanang yang mengarang kitab misrat Sulalatus
Salatin, ia mendengar daripada bapanya, ia mendengar daripada nenek dan
datuknya, tatkala ada hijrat al Nabi SAW seribu dua puluh esa, pada bulan
Rabiul Awal pada hari ahad, a mengarang hikayat pada menyatakan segala raja-raja
kerajaan di negeri Melaka, johor, Pahang dan meyatakan bangsa dan salasilah
mereka itu daripada Sultan Iskandar Zulkarnain…”
Pendapat
itu juga disokong oleh penulis buku Sejarah Johor, Buyong Adil yang
menyatakan:
“Tun
Sri Lanang selalu berguru daripada ulama terkenal di Aceh seperti Nuruddin
al-Raniri, Tun Aceh, Tun Burhat, Hamzah Fansuri, Syeikh Syamsuddin
al-Sumaterani. Dengan itu, Syeikh Nuruddin al-Raniri tentu amat mengenali Tun
Sri Lanang”.
Abdul
Samad Ahmad juga dalam Sulalatus Salatin versi beliau, turut
membangkang pendapat R. O. Winstedt dengan hujah-hujah yang kukuh.
Beliau berasa hairan dengan Winstedt yang beria-ia menafikan Tun Sri Lanang
sebagai penulis dan penyusun Sulalatus Salatin sedangkan
Winstedt sendiri ada menyatakan dalam mukadimah edisinya yang berbunyi:
“…Demikian
bunyinya titah Yang Maha Mulia itu, bahawa hamba minta diperbuatkan hikayat
pada Bendahara, peraturan segala raja-raja Melayu dengan
istiadatnya…..Bendahara yang disebutkan itu tentunya bukan Tun Bambang….”
Beliau
juga menambah, Tun Sri Lanang menulis karya tersebut untuk menggembirakan
rajanya , setelah memohon petunjuk daripada Allah SWT dan Syafaat daripada Nabi
Muhammad SAW. Maka bermulalah penulisan Sulalatus Salatin atau “Pertuturan
Segala Raja-raja” berdasarkan apa yang diceritakan oleh ayahnda
datuknya. Oleh itu, sudah tentu karya tersebut dikarang dengan penuh teliti dan
berhati-hati oleh Tun Sri Lanang dan padanya karya itu cukup sempurna dari aspek
sasteranya.
Teuku
Iskandar dan A. Samad Ahmad juga berpendapat bahawa bukan perkara luar biasa
jika seorang Bendahara dapat mengarang hikayat, jika dilihat semula nendanya
Tun Isap Misai pernah menulis Hikayat Anak Panah Sedasa. Malah
ketokohan dalam bidang penulisan ini juga diwarisi oleh zuriat Tun Sri Lanang
contohnya daripada pujangga Riau seperti Raja Ali Haji. Tun Sri Lanang mula
menumpukan perhatian dalam pengkajian hasil-hasil kesusasteraan Aceh selepas
perang di Batu Sawar pada tahun 1613 apabila beliau ditawan oleh Sultan
Alauddin Riayat Shah III dan dibawa ke Aceh. Oleh sebab itu, beliau mempunyai
masa yang panjang untuk mengkaji dan menelaah hasil-hasil karya tersebut.
Pada
ketika itu juga terdapat beberapa penulis masyhur Aceh seperti Syeikh
Shamsuddin Pasai, Hamzah Fansuri, Bukhari al-Jauhari dan Nuruddin al-Raniri.
Persamaan zaman antara Tun Sri Lanang dengan pengarang-pengarang hebat ini
dapat dikatakan kemungkinan besar mereka sempat bertukar maklumat dan pendapat
antara satu sama lain yang mungkin sedikit sebanyak turut mempengaruhi
penulisan beliau. Melihat kepada bukti-bukti tersebut, dapat ditegaskan bahawa
Tun Sri Lanang adalah pengarang dan penyusun Sulalatus Salatin dan
karya ini seharusnya diiktiraf sebagai karya asal tulisan Tun Sri Lanang dan
beliau bukan sekadar penyalin semata-mata. Sungguhpun teks Hikayat
Melayu diambil sebahagian daripada kandungannya, namun rujukan bahan,
sumber-sumber primer, serta cerita-cerita lisan yang didengar daripada datuk
neneknya dan daripada pengalamannya sendiri yang disusun dan digarap mengikut
gaya bahasa yang tersendiri dalam pelbagai aspek sastera cukup untuk menjadikan
beliau digelar pengarang Sulalatus Salatin yang
asli.
Tun
Sri Lanang seperti yang dikenali adalah seorang sasterawan Melayu yang terkenal
pada zaman kesultanan Melayu bersama karya agungnya iaitu Sulalatus
Salatin atau Sejarah Melayu. Beliau adalah orang yang
bertanggungjawab mengarang dan meyusun kembali Hikayat Melayu di atas titah
Raja Abdullah pada tahun 1612 dan berjaya menyiapkannya pada tahun 1612.
Kepengarangan beliau tidak dapat disangkal lagi dengan wujudnya pelbagai
fakta-fakta dan bukti-bukti yang menyokong keaslian dan ketulenan beliau
sebagai penulis asal kitab Sulalatus Salatin ini.
Kebijaksanaan dan kepintaran beliau dalam ilmu mengarang jelas terpancar dalam
karyanya apabila beliau berjaya menyampaikan mesej dan pengajaran melalui
kata-kata yang tersusun indah dalam bait-baitnya serta imaginasi lakaran
peristiwa yang dilukis indah dalam kitab tersebut. Maka beliau tidak seharusnya
dianggap hanya sebagai penyalin Hikayat Melayu bahkan sebagai
orang yang mengarang, menulis, memperbaiki dan mempertingkatkan mutu karya awal
sehingga terhasilnya karya agung dalam catatan sejarah Melayu yang dikenali
umum dengan nama Sulalatus Salatin. Dengan itu terserlahlah ilmu
kepengarangan dan persuratan Tun Sri Lanang dalam memartabatkan sejarah
kegemilangan masyarakat Melayu seperti yang tercatat dalam karya agungnya itu.
Usman Awang
Meniti Ranjau Kehidupan
Beliau diberi nama Wan Osman Wan
Awang tetapi menukar namanya kepada Usman Awang. Tokoh ini dilahirkan pada 12
Julai 1929 di Kampung Tanjung Lembu, Kuala Sedili, Kota Tinggi, Johor Darul
Takzim. Ibunya, Halimah, meninggal dunia sewaktu beliau kecil lagi. Ayahnya seorang nelayan yang mencari dan menjual rotan pada waktu musim tengkujuh. Usman Awang menerima pendidikan setakat darjah enam Sekolah Melayu sahaja. Faktor kemiskinan tidak mengizinkannya mengecap kejayaan yang lebih baik. Beliau pernah menuntut di daerah Kuala Sedili (1936), Mersing (1937) dan Bandar Maharani (1940). Ketika Jepun melanda Malaya pada tahun 1942, Usman Awang memerah keringat sebagai seorang anak tani di Segamat. Tidak lama kemudian beliau menjadi buruh paksa Jepun selama enam bulan di Singapura.
Takzim. Ibunya, Halimah, meninggal dunia sewaktu beliau kecil lagi. Ayahnya seorang nelayan yang mencari dan menjual rotan pada waktu musim tengkujuh. Usman Awang menerima pendidikan setakat darjah enam Sekolah Melayu sahaja. Faktor kemiskinan tidak mengizinkannya mengecap kejayaan yang lebih baik. Beliau pernah menuntut di daerah Kuala Sedili (1936), Mersing (1937) dan Bandar Maharani (1940). Ketika Jepun melanda Malaya pada tahun 1942, Usman Awang memerah keringat sebagai seorang anak tani di Segamat. Tidak lama kemudian beliau menjadi buruh paksa Jepun selama enam bulan di Singapura.
Beliau berjaya melepaskan diri dan
pulang ke Segamat. Beliau pernah menjadi ‘budak pejabat’ di Pejabat Tali Air
Segamat. Kemudian memasuki Pasukan Polis Jepun (Botai), tetapi selepas beberapa
minggu menjalani latihan, pihak Jepun menyerah kalah. Selepas itu, Usman Awang
menjadi anggota polis apabila Inggeris kembali memerintah semula pada tahun
1946. Beliau menjalani latihan di Johor Bahru sebelum menjalankan tugasnya di
Melaka.
Melangkah ke Dunia Persuratan Melayu
Pada tahun 1951, beliau berhijrah ke
Singapura dan bekerja sebagai pembaca pruf di Melayu Raya selama enam bulan.
Beliau kemudian menjadi seorang pemberita. Sesudah itu beliau bekerja di
Mingguan Melayu sebagai sidang pengarang. Pada tahun 1952, Usman Awang mendapat
tawaran bekerja di Utusan Melayu sebagai sidang pengarang akhbar Utusan
Kanak-Kanak. Beliau diangkat menjadi pengarang Utusan Zaman dan majalah Mastika
selepas itu.
Pada tahun 1962, Usman Awang bekerja
di Penerbitan Federal selama lapan bulan. Kemudian beliau berkhidmat sebagai
sidang pengarang di Dewan Bahasa dan Pustaka. Jawatan pertamanya ialah sebagai
sidang pengarang untuk majalah Dewan Bahasa. Kemudian beliau menjadi pengarang
majalah Dewan Masyarakat, Dewan Sastera, dan Dewan Budaya. Bermula pada Mei
1982,beliau menjadi Ketua Bahagian Pembinaan dan Pengembangan Sastera sehingga
bersara pada bulan Julai 1985.
Antara Karya Hebat
Usman Awang mula mencipta nama dalam
dunia persuratan Melayu moden dengan penulisan sajak. Sajak-sajaknya sentiasa
segar, kukuh serta akrab dengan akar budi Melayu dan perikemanusiaan. Lantaran
keistimewaan yang ada dalam sajaknya yang menarik, ia acap kali menjadi pilihan
anak-anak sekolah juga masyarakat awam dalam sebarang upacara mendeklamasi
sajak. Antara sajaknya yang cukup popular ialah Pak Utih, Ke Makam Bonda, Nasib
Buruh, Bunga Popi, Gadis Di Kuburan, dan Salam Benua. Manakala novel penulisannya
yang masyhur sehingga kini ialah Tulang-tulang Berserakan. Begitu juga dengan
cerpennya yang hebat seperti Untuk Malaya Merdeka, Turunnya Sebuah Bendera,
Kami Yang Terlibat dan sebagainya. Di samping itu, drama beliau yang bertajuk
Muzika Uda dan Dara, Degup Jantung, Malam Kemerdekaan, Tamu Di Bukit Kenny,
Matinya Seorang Pahlawan – Jebat, Serunai Malam turut dipentaskan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan